czwartek, 14 września 2017

Kawał z brodą




Nagle usłyszałam właśnie taką opinię, która była mi potrzebna. Przypadek, nieprzypadek, reguła? Przyjadą tu, by nas dyscyplinować, powiedział profesor w dyskusji radiowej. 

 

 Zastanawiałam się nad wpływami przybyszów z krajów muzułmańskich na naszą kulturę, politykę i ewentualnie przyszłość. To pewnie zabawne, ale zaczęło się od mody, widzicie to, czy to przypadek?

Gładko ogolone męskie policzki stanowiły od dziesiątków lat dowód kultury mężczyzny w naszym kręgu cywilizacyjnym, świadczyły o przynależności do klasy inteligenckiej. Kilkudniowy zarost oceniano jako niechlujstwo. Wokół ceremonii golenia się powstał przemysł, handel i reklama, angażująca celebrytów do pokazania, jak cztery ostrza w jednym nieskazitelnie usuwają każdy włosek.
Kiedyś rozrabiano pędzelkiem mydło w miseczce i pokrywano nim policzki na biało. Pamiętam mojego wujka, który ostrzył brzytwę na skórzanym pasku, zahaczonym o klamkę kuchennych drzwi.
Brody nosili chłopi, traktowano  ich z pogardą/
W krajach islamskich mężczyzna z brodą jest szanowany jako przedstawiciel starszyzny rodowej; broda dodaje powagi, po prostu czyni mężczyznę z mężczyzny. Pewnie to przypadek nieprzypadek, że wraz z napływem islamskich uchodźców pojawiła się moda na brody. Sąsiad, który czyścił fontannę,  miał tak twarz zasłoniętą brodą, że nie mogłam skojarzyć, kim jest. "Mieszkam tu od trzydziestu lat, znam panią", utrzymywał. Nigdy mi jednak nie powiedział dzień dobry. Ukrył się skutecznie za brodą.
Oczywiście wyższe sfery i celebryci już przejęli tę modę, właśnie widziałam, jak na czasie prezentuje się Messi.
Modny mężczyzna nosi brodę, łączy się ona z wąsami, jakże to wygodne, zapewnia anonimowość, widzimy tylko fragment twarzy. Kojarzę to z burką,  czadorą, zasłaniającą twarz kobiety, czyżby to była reguła? Odsłonięta twarz to odwaga, jawność. W naszym języku mówimy: "Spójrz mi w twarz", to znaczy: "Pokaż, że nie kłamiesz". Jest równie określenie: "Stanąć twarzą w twarz", czyli wykazać się odwagą przed wrogiem.
Ukrywanie twarzy jest naganne: czynią to rabusie i bandyci, ostatnio również pewne grupy policji, co jest uzasadnione. Jesteśmy więc cywilizacją odsłoniętej twarzy, co dowodzi odwagi i uczciwości.
Czy pamiętanie kozacki osełedec? Na ogolonej czaszce widniał u góry sterczący kosmyk. Popatrzcie na naszych sportowców, choćby tych, którzy pokazują się w reklamach.
Kobiety już mają niewiele do odsłonięcia. Nogawki krótkich spodenek odsłaniają dolną część pośladków. Widziałam, jak dziewczyny obciągały nogawki, może to nie jest wygodna garderoba. Ciekawa jestem, jaka będzie moda w przyszłym roku.
Po gwałtach na plażach, niektóre osoby się zastanowią, czy pospacerować w nocy nad ciepłym morzem. Może osoby w bikini i panowie w kąpielówkach nie będą wchodzić do restauracji przy plaży i zmienią się obyczaje.
Ogradza się tereny spacerowe, policja reaguje znacznie szybciej niż jeszcze niedawno.
Pamiętacie, od czego się zaczęło? Od rewolucji seksualnej w latach sześćdziesiątych, swoboda młodzieży raziła rodziców i była nie do przyjęcia, lecz się przyjęła. Po pięćdziesięciu latach  zatoczyliśmy koło i jesteśmy w tym samym miejscu, lecz od drugiej strony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz